Традиційні символи і магічні ритуали українців
(Типологія. Семантика. Міфоструктури) Ритуал і символ виконують ряд життєво важливих функцій у культурі:
вони виступають активними регуляторами соціальної
поведінки людини, інструментом її адаптації в етнокультурі,
центрують ідейно-ціннісні орієнтації. Роль символів як
дієвого стабілізаційного інструмента культури особливо
посилюється в періоди кардинальних соціальних змін та
екологічних криз. Адже саме через символи носіїї традиції
моделюють світ, і таким чином підпорядковують його собі.
...Населення Козаччини сягало (загалом) 150-200 тис. чоловік. А інколи й більше. Поблизу, під їхнім захистом, по селах-хуторах жили козацькі жінки та діти. Це - ще близько 600-800 тисяч людей. Чи були вони всі здорові? А коли ні, то хто ж їх, хворих, лікував? Відповідь однозначна. Саме життя відокремило медицину козацьку від української народної. Бо українська народна медицина це: а) лікування для всіх; б) органічно споріднена з медициною болгар, сербів, поляків та інших слов'ян; в) цілительство переважно рослинне і тривале. Медицина козацька - лікування професійне і, так би мовити, термінове; щільно пов'язане з подібним у інших вояків: татар, турків, російських стрільців та ін. її рецепти і саме мистецтво, досвід передавалися, мов думи бандуристів, з уст в уста, із покоління в покоління.
Фітоетнологія українців – системний виклад життя та буття народу, а також пильнування звичаєвим правом сивочолих календарних ритуальних свят Сонячного кола. Є.С. Товстуха глибинно проникає у прадавні вірування як автохтонів, так і праукраїнців та українців і кілька останніх десятиліть досліджує скарби глибоченної матеріальної та духовної культури. Реконструйовані, відновлені та детально освітлені багатющі етнофітозасоби для лікування та профілактики численних недуг – на часі і для нашої доби. Потужно поринаючи у далеке і загадкове минуле, фітоетнологія (у праці автора) накреслює наукові етнічні орієнтири відродження та оновлення національних традицій українців у суверенній державі.