8-9 вересня - Богині-Рожаниці. Жінки викликають кожна свою Рожаницю: "Жертву тобі правим - вівсяне борошно, і так співаємо славу і велич твою" - таке жертвопринесення справляють жінки на березі річок, посипаючи борошно і пускаючи на воду заквітчані калачі та бублики. Мами поливають дочок водою на порозі свого Дому, щоб росли щасливі та здорові.
Рожаниці - давньоукраїнські першобогині родючості,
небесні "Господині Світу" (мати й
донька). Уявлялися напівжінками-напівлосицями.
Згідно з повір'ям, жили на небі,
ототожнювалися з найважливішими зоряними
орієнтирами - Великою Ведмедицею (за
давніх часів - Велика Лосиця) та Малою
Ведмедицею (Мала Лосиця).
За часів
мезоліту на стадії мисливства Рожаниці, згідно
з уявленнями, народжують тварин, риб,
птахів і т. д. У добу енеоліту (розвиток
землеробства) дбають про врожай,
накликають дощі тощо. Культ Рожаниць розквітнув
за часів матріархату.
Зображальницька
символіка Рожаниці і лосиці, що пливуть по
небу: четверо жіночих грудей, що напоюють
землю водою і т. п.,- наявна в орнаменті
посуду за бронзової доби XV - XII ст. до н.
е. Відгомін культу Рожаниць пізніше втілився
в образах богині Лади та її доньки Лялі.
(За Б. Рибаковим).
Жіночі божества Рожаниці опікуються дітонародженням і мають таємничий зв"язок із зірками. Душа людини уявлялася як іскра небесного вогню - зірка, яку Бог запалює при народженн дитини і гасить коли людина помирає. Волхви (язичницькі священники) складали книги, за якими можна було дізнатися про свою долю. Рожаницям (як і Роду), як найріднішим Богам, приносили тільки безкровні жертви у вигляді продуктів, які дала сама природа: від рослин і від тварин. Це були жертви у вигляді хліба, сиру, меду, каші (куті). Перед вживанням ритуальної страви - куті, на Різдво, батько кидає першу ложку вгору у святий куток - Покуть або під стелю. Цей звичай побутує й нині в Україні. Походження ж його глибоко архаїчне і означає саме принесення жертви Роду та Рожаницям, яке в давнину здійснював Волхв або жрець. Свята на честь Рода і Рожаниць відзначали навіть у ранніх християнських храмах, куди люди приносили жертовні страви.
Найдавніші зображення Рода та Рожаниць знаходять археологи - це невеличкі скульптурки, які, вірогідно, мала кожна сім"я. Збереглися вони також і на вишиваних рушниках. Це мотиви Дерева Життя (Дерева Роду), стилізовані зображення Великої Богині. Деякі етнографічні матеріали зберігають ще в ХХ сторіччі зображення родовідного дерева на дверях хат: імена чоловіків писали на листках цього дерева, а імена жіночі - на квітах. Якщо людина вмирала , біля її імені ставили хрестика, а коли народжувалася дитина, домальовували нову гілочку з листочком або квіточкою. Пізніше уявлення про Рода було перенесено на хатнього Домовика, який, за повір"ями, живе біля домашнього вогнища і є його охоронцем.
Культ Роду розвинувся, вірогідно, за часів патріархату (епоха Бронзи), в той час, як Рожаниці, що виникли в матріархаті, вже втілилися в образи Лади та її доньки Лелі. Отже, логічно припустити, що Рожаниці - Богині плодючості - виникли у наших Предків раніше чоловічого божества Роду.
Зображувалися Рожаниці у вигляді пари близнюків, що вважалося ознакою найвищої родючості і святості. В народі й нині близнюків вважають священними, або принаймні таємничими знаками Богів. Рожаниці (мати Лада і Дочка Леля) в народі ототожнювалися з сузір"ями Великої та Малої Ведмедиць. Род - духовна енергія Пращурів, їхніх живих нащадків і майбутні, ще ненароджені гілки родів, тобто є зміцнюючим ядром нації - зв"язком минулого, теперішнього і майбутнього, виразником історії свого етносу, який формує і його майбутнє.
Слов"янські Рожаниці близькі до грецької Артеміди - покровительки дітонародження і породіль. Ведмедиця, яка супроводжує Артеміду, очевидно, ототожнюється із сузір"ям Великої Ведмедиці. Вона була також відома і в західних слов"ян. (За книгою Г.Лозко) |